הי אלופים.
זה איתן עזריה.
ברשותכם, אתחיל מהסוף. תודה שהשקעתם בעצמם במפגש האחרון, ובחרת להיות נוכחים למרות הטירוף היומיומי שלכם כל אחד במוקד שלו.
מצרף לכם סיכום מהיר של העקרונות עליהם דיברנו עד כה, ואיך ליישם אותם ביום שלכם מול עצמכם ומול אנשי הצוות שלכם:
אלופים חושבים כמו אלופים עוד לפני שהם אלופים. אלופים מנצחים את המשחק בראש עוד לפני שהם עולים למגרש – גם אנחנו. בשלב הראשון נגדיר מהו ניצחון עבורנו? מהי התוצאה שתיחשב מבחינתנו הצלחה, מהי תמונת הניצחון שלנו, ואז נשאל מיהפכנו להיות כשהתוצאה קרתה?
2 שאלות מפתח:
1. מהי התוצאה שתיחשב מבחינתי הצלחה?
2. כשהתוצאה הוגשמה, מי הפכתי להיות?
לדוגמא:
1. לעשות 170,000 ₪ פלוס הופעה בפרודקשיין
2. מכיל, סומך, חי, מעורר השראה, נינוח, אסרטיבי.
כולם רוצים להשיג תוצאות טובות בחיים, הבעיה היא שרובנו אינו יודע אילו מטרות להציב וכיצד להשיגן, אז בואו נעשה סדר.
ישנם 2 סוגי מטרות שכדאי שנכיר:
1. מטרות מבוססות תוצאה.
2. מטרות מבוססות ביצוע.
מטרות מבוססות תוצאה הן מטרותינו הגדולות, הדברים שאנו רוצים להשיג בטווח הרחוק, התמונה הגדולה:
מתחילים להבין את ההבדל? |
מטרה מבוססת ביצוע היא הדרך להשיג מטרה מבוססת תוצאה. רוב הצרות מתחילות כשאנשים מתחילים את יומם כשבראשם מטרה מבוססת תוצאה ולא מטרות ביצוע, כלומר הם ממוקדים בניצחון ולא בצעדים אליו. חשוב להבין, מוחנו זקוק להוראות מפורטות וברורות כגון "מה לעשות", ולכן עצתי לכם היא להציב ולכתוב בתחילת היום מטרות מבוססות ביצוע.
דרך קלה ומהירה לעשות זאת היא לחלק פתק קטן לשתיים. בצד ימין לכתוב "תוצאה" ובשמאל "ביצוע", ואז למלא אותו לפי תפקידינו.
פתק המטרות המנצח שלכם
שחקו עם הרעיון ותופתעו כמה סדר ושקט נפשי הוא מייצר.
הנה הצעדים:
1. התחילו את היום וכתבו את מטרותיכם על פי נוסחת פתק המטרות המנצח.
2. עמודה ימנית: כתבו תוצאה שחשוב לכם להשיג היום
3. עמודה שמאלית: כתבו מטרות ביצוע, בזמן כתיבת מטרות הביצוע ֱהיו ברורים ומדויקים. שמרו על פשטות. אני ממליץ על שתיים-שלוש מטרות מקצועיות ועל שתיים-שלוש מטרות מנטאליות.
על אף פשטותו של הכלי, תופתעו לגלות כמה מהר המילים שתכתבו יהפכו למציאות.
כעת נשאלת השאלה, כיצד אנחנו אמורים להעריך את עצמנו? כיצד נגדיר הצלחה, השגת מטרות התוצאה או מטרות הביצוע?
מחמאה שמכילה מתכון להצלחה
בספר "כוחה של נחישות" מציגה בפנינו הסופרת קארל דואק מחקר שבחן מהן השפעותיו של מתן שבח על מאמץ לעומת מתן שבח על התוצאה, וכיצד שבח משפיע על המוטיבציה לביצוע משימות קשות.
בקצרה:
שתי קבוצות ילדים קיבלו פאזל קל לפתרון, ולאחר השלמתו קיבלו הקבוצות מחמאות שונות בתכלית: לכל ילד בקבוצה הראשונה אמרו: "כל הכבוד, אתה חכם מאוד," ואילו לכל ילד בקבוצה השנייה אמרו: "השקעת מאמץ רב ומחשבה, כל הכבוד." ואז שאלו את הילדים בשתי הקבוצות אם ירצו לפתור פאזל קל יותר או קשה יותר.
קבוצת הילדים שקיבלו מחמאה על התוצאה, הכישרון והאינטליגנציה בחרה בפאזל הקל יותר כמשימת המשך, ואילו בקבוצת הילדים שקיבלו מחמאה על המאמץ שהשקיעו, בחרו רוב הילדים בפאזל הקשה יותר כמשימת ההמשך שלהם.
כאשר מחמיאים לנו על ההשקעה, אנחנו יודעים מה להמשיך לעשות, כי השקעתנו נמצאת בשליטתנו. אם נשיג את התוצאה הרצויה, נשמח, אך נדע שעלינו להמשיך להתפתח כי התוצאה הושגה בעזרת יגיעה ומאמץ, ואילו כשאנחנו נכשלים או עדיין רחוקים מהתוצאה, אנחנו יודעים שעלינו להמשיך להתפתח כי היגיעה והמאמץ הם המדדים המוערכים.
כשאתם כמנהלים מראים לעובדים שלכם שהערך החשוב הוא המאמץ בדרך ליעד, אז המשמעות של הצלחה או כישלון במסע אינה גדולה כל כך – ואין הבדל גדול בין המקרים.
לעומת זאת, המחמאה על תוצאות כוללת שיפוטיות בלבד. טוב או רע. מנצח – מלך, מפסיד – אפס. ועם טוב ורע נוכל רק לצהול ולשמוח בהצלחה לזמן קצר (כי אוטוטו נצטרך שוב להוכיח את עצמנו)
סדר יום מנטאלי:
1. בהירות: ודאו שיש לעובדים שלכם בתחילת היום בהירות לגבי מטרות הביצוע שנמצאות בשליטתם.
2. מיקוד בביצוע: דאגו למקד אותם במהלך היום במטרות מבוססות הביצוע ולא בתוצאות הרצויות
3. להעריך בסוף יום על הביצוע שהוביל לתוצאה (ולא על התוצאה): הערכה ושיקוף על המאמץ ועל המטרות מבוססות הביצוע מפחיתה מתח ומגדילה באופן פרדוקסלי את הסיכויים להשגת התוצאות. כך בונים הערכה עצמית ללא תנאים התומכת בהישגינו.